Lansarea Diagnozei – Raport de eveniment

Conferința de lansare a „Diagnozei privind utilizarea și alocarea fondurilor pentru tineret„
Marți, 27 octombrie 2015, București

Marți, 27 octombrie 2015, a avut loc evenimentul de lansare a „Diagnozei privind utilizarea și alocarea fondurilor pentru tineret„ realizată în cadrul proiectului „Tineri pentru democrație: transparență și bună guvernare în alocarea și gestionarea fondurilor publice pentru tineret la nivelul autorităților locale”, proiect coordonat și implementat de Centrul pentru Politici Educaționale (CPE), alături de Consiliul Tineretului din România (CTR) și Societatea Academică din România (SAR).

În cadrul evenimentului, au fost prezentate rezultatele diagnozei privind modul de gestiune și alocare a fondurilor publice pentru tineret, precum și rolul acestui document în cadrul proiectului, prezentarea fiind urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri pe tema unor posibile soluții pentru corectarea practicilor și reglementărilor existente în domeniu.

Vorbitorii în cadrul conferinței au fost:
• Mihai Dragoș, președintele Consiliului Tineretului din România
• Daniela Alexe, președintele Centrului pentru Politici Educaționale
• Ștefan Săndulache, Director Executiv Direcția Județeana pentru Tineret și Sport București
• Simona Ernu, Societatea Academică din România
• Delia Gologan, Centrul pentru Politici Educaționale
• Ciprian Văcaru, Consiliul Tineretului din România

Prezentarea rezultatelor diagnozei:
Diagnoza a fost lansată înainte de două dintre cele patru sesiuni de evenimente de consultare și formare cu tinerii la nivelul a 4 județe (Cluj, Iași, București, Timiș) organizate în cadrul proiectului. Aceasta va contribui la dezvoltarea unui set de instrumente care să contribuie la dezvoltarea și încurajarea unei bune-guvernanțe în domeniu (ex. ghidul de bune practici privind gestionarea acestor fonduri și implicarea ONGturilor în procesele decizionale privind aceste fonduri). Datele din această diagnoză vor fi completate de cele colectate în cadrul sesiunilor de consultări care au generat (la Cluj-Napoca și Iași – sesiuni organizate înaintea datei de lansare a diagnozei) și vor genera (la Timișoara și București) un set de soluții propuse pentru problemele existente, care, împreună, vor contribui la realizarea unui ghid de bune-practici privind implicarea tinerilor în luarea deciziilor la nivel local în special în privința resurselor de tineret.

Diagnoza a fost realizată la nivelul celor 41 consilii județene și al consiliilor locale aferente celor 46 de municipii reședințe de județ din România, incluzând primăriile de sector din municipiul București, pentru perioada 2012-2015, și include o analiză a situației actuale a gestionării resurselor de tineret la acest nivel, precum și o serie de propuneri de îmbunătățire a modului de gestionare a fondurilor publice de tineret.

Solicitările de informații de interes public (87 la număr) au fost transmise printr-o aplicație on-line dezvoltată de Societatea Academică din România (aplicatia Ia statul la întrebări).

Doar 68 dintre autoritățile publice locale contactate au răspuns solicitărilor de transmitere a informațiilor de interes public trimise în cadrul proiectului. Datele analizate de către CPEdu și partenerii săi în proiect au evidențiat faptul că :
– doar 2 dintre cei 68 de respondenți au constituit la nivelul structurii interne consilii consultative pentru gestionarea fondurilor destinate tineretului, precum prevede Legea Tinerilor nr. 350/2006,
– doar 21 au constituit fondul destinat activităților de tineret și
– doar în cazul a 19 APL pot fi găsite informații despre aceste fonduri (sau alte fonduri alocate pentru activități cu și pentru tineri) pe site-urile acestor instituții.
Situația constatată în urma realizării diagnozei este una alarmantă, întrucât dovedește faptul că nu există preocupare pentru identificarea nevoilor tinerilor și direcționarea resurselor către acestea, nu există disponibilitate de implicare a tinerilor (prin ONGTuri) în procesele decizionale privind modul de cheltuire ale acestor fonduri, iar netransparența din jurul practicilor de alocare a fondurilor determină o eficiență și eficacitate redusă a acestor fonduri publice. De aceea, proiectul își propune în continuare aducerea acestor subiecte pe agenda publică și totodată valorificarea la maximum a datelor colectate în momentul realizării diagnozei și a rezultatelor analizelor lor.

Discuțiile generate cu ocazia conferinței de lansare au dus la următoarele concluzii:

Dezbaterea a inclus analiza situației actuale, prezentarea obiectivelor proiectului, fiind accentuată necesitatea creșterii capacității tinerilor și a organizațiilor de tineret precum și eficientizarea modului de relaționare a acestora cu autoritățile locale.

Din dezbatere a reieșit: lipsa deschiderii spre colaborare manifestată de autorități față de societatea civilă, faptul că din 2009 până în prezent, nu s-a mai facut o analiză a modului de aplicare a legii 350/2006, dar și necesitatea intensificării dialogului intre reprezentanții mediului asociativ de tineret și autorități. Consiliul Tineretului din România și partenerii săi au reîntărit ideea că vor susține tinerii și organizațiile în vederea implicării acestora în procesele decizionale precum și în dialogul structurat cu autoritățile.

Discuțiile au vizat și lacunele din legea Tinerilor, legea 350/2006, fiind propuse și discutate o serie de soluții printre care: modificări care să adapteze legea la nevoile reale ale tinerilor sau elaborarea unei noi legi. CTR a început deja demersuri de negociere cu Ministerul Tineretului și Sportului de elaborare a metodologiilor subsecvente Legii Tinerilor prin care se încearcă clarificarea prevederilor legale și completarea informațiilor lacunare.

Proiectul “Tineri pentru democrație: transparență și bună guvernare în alocarea și gestionarea fondurilor publice pentru tineret la nivelul autorităților locale” va include în următoarea perioadă monitorizarea prin intermediul rețelei de watchdogs a modului de alocare a fondurilor de tineret în 11 județe, precum și organizarea unor sesiuni de consultare și formare în București (16-17 noiembrie) și în Timișoara (10-11 decembrie), în cadrul cărora vor fi discutate rezultatele diagnozei și se vor propune soluții pentru implicarea eficientă a tinerilor în modul de gestionare al acestora. Rezultatele intermediare și finale ale proiectului vor fi publicate pe site-ul proiectului: www.tineripentrudemocratie.cpedu.ro.

Proiectul „Tineri pentru democrație: transparență și bună guvernare în alocarea și gestionarea fondurilor publice pentru tineret la nivelul autorităților locale” este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro).

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sesizari

  • Vreau să fac o sesizare! alarms

    Ai remarcat o neregulă în gestionarea fondurilor de tineret la nivel local? Vrei sa te implici? Fă o sesizare.

Parteneri

Arhiva

September 2024
M T W T F S S
« Mar    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Status

SONDAJ

Sunteți mulțumit/ă de modul de gestionare a fondurilor destinate tinerilor la nivel local?

View Results

Loading ... Loading ...

NEWSLETTER

Abonează-te